Питання та відповіді: хто і навіщо готує революцію ботів”

размещено в: Новости | 0
Питання та відповіді: хто і навіщо готує революцію ботів”
1 голосов, 4.00 общий. рейтинг (83% сумма)

IT-індустрію охопила пристрасть до чат-ботам, які несуть в собі настільки великий потенціал, що в майбутньому можуть витіснити багато додатків, колл-центри, людей-консультантів і навіть інтернет-пошуковики. Віртуальної “прислугою” захоплені компанії від мала до велика: як лідери ринку (Facebook, Microsoft), так і регіональні гравці (“Яндекс” в Росії, WeChat в Китаї). Як працюють “роботи-базіки” і навіщо потрібна така “віртуальна прислуга”, пояснюють Вести.Hi-tech.

Що таке чат-бот?

У широкому сенсі чат-бот (chat — базікати, bot — робот) — це комп’ютерна програма, яка може розмовляти з людиною на звичайному, зрозумілою йому мовою, за допомогою тексту або голосу. Його можна уявити собі як заміну всіх додатків на смартфоні. Звернувшись до чат-боту, користувач може попросити його виконати будь-яке завдання — показати смішну “діфку”, викликати таксі, продовжити маршрут на картах або замовити їжу.

Саме цим зумовлена галас навколо чат-програм. Компанії переконані, що автоматизовані онлайн-помічники, до яких можна звернутися з будь-яким дорученням, — це “наступна велика річ” з моменту появи магазину App Store, що приносить Apple багатомільйонний прибуток. А оскільки ринок ботів — це неосвоєна територія, кожен хоче зайняти на ньому місце як можна раніше.

Це нова розробка?

Зовсім ні: перші програми, які вміють вести осмислений діалог з людьми, з’явилися ще в 60-х. Прийнято вважати, що першим термін chatterbot вжив розробник Майкл Молдинг в 1994 році, щоб описати створену ним електронну співрозмовницю “Джулію”. Однак у той час чат-боти були дуже простими. Вони сканували пропозицію на наявність певних ключових слів і видавали більш-менш відноситься до теми фразу, створюючи ілюзію “живого” спілкування.

Примітивні “базіки”, приміром, мешкали на IM-платформах і IRC-каналах. Вони розповідали анекдоти по запитам, влаштовували вікторини, грали в “Мафію” і стежили за порядком, захищаючи онлайн-чат від флуду і нецензурної лайки.

А що вони вміють сьогодні?

Сучасні чат-боти задіють дуже просунуті алгоритми обробки природної мови і штучного інтелекту — настільки витончені, що часом їх неможливо відрізнити від реального співрозмовника. Два роки тому розроблена в Санкт-Петербурзі чат-програма “Євген Густман” вперше пройшла так званий тест Тюрінга, успішно замаскувавшись під справжньої людини. Вона зуміла переконати частину екзаменаторів, що вони переписуються з 13-річним хлопчиком з України, а не комп’ютерною програмою.

Однак комерційні чат-боти прагнуть не обдурити людину, а навпаки, бути максимально послужливими. Так ведуть себе цифрові помічниці Apple Siri або Microsoft Cortana, які можуть зачитати статтю з “Вікіпедії”, знайти кафе неподалік, або просто пожартувати. Ще один показовий приклад — суперкомп’ютер Watson, розроблений інженерами IBM. Одна з його найбільш складних програм, DeepQA, здатна обробляти надходять питання, задані на природній мові. Саме розуміння людських фраз відрізняє Watson від звичайної пошукової системи, яка вміє лише видавати списку результатів в якості реакції на розпізнаються ключові слова.

Послугами Watson вже користуються комерційні фірми. Наприклад, клієнтам банку “штучний розум” IBM може пояснювати тонкощі пенсійних накопичень і ощадних інструментів, а абонентам стільникових операторів — як підключити послугу або оплатити рахунок. За розпізнавання мови і обробку голосу людини відповідає технологія компанії Nuance Communications — та ж, що лежить в основі асистентки Apple.

Чому за них взялися тільки зараз?

Одержимість новим, зростаючим сектором IT-ринку виникла неспроста. Відчутний поштовх чат-ботам дали месенджери — природне середовище проживання для такого роду програм. За статистикою компанії Activate, хоча б один месенджер встановлений у 2,5 мільярдів людей, а лідерство тут тримають Facebook Messenger і WhatsApp, що входять в інтернет-імперію Марка Цукерберга.

Як очікується, протягом пари років ця цифра зросте до 3,6 мільярда — тобто користуватися мессенджерами буде половина населення Землі. За спостереженнями аналітиків, багато підлітків вже зараз перенесли все своє спілкування в месенджери, вважаючи соцмережі пережитком нульових.

У червні минулого року тренд поставив месенджер Telegram з аудиторією близько 100 мільйонів чоловік. Компанія з російським корінням, заснована екс-главою “ВКонтакте” Павлом Дуровим, однією з перших запустила платформу Bot API і магазин для скачування нових ботів. Сьогодні в Telegram можна знайти тисячі чат-програм на будь-який смак: для навчання англійської мови (@TeflBot), спілкування з незнайомцями (@strangerbot), пошуку ресторанів (@foodsearchbot) і т. д.

Незабаром наприклад Telegram пішли інші. Наприклад, раніше в цьому місяці бот-платформою і магазином обзавівся месенджер Kik, затребуваний у американських тінейджерів. За словами гендиректора компанії Теда Лівінгстона, що бачить майбутнє в “миттєвому взаємодії”, сьогодні ніхто не захоче скачувати ще один додаток і вводити дані кредитки тільки для того, щоб замовити їжу. Цю роботу повинні взяти на себе боти, які пам’ятають адресу доставки, що людина їла в минулий раз, можуть зачитати меню і допомогти розплатитися зручним способом.

Хто ще займається чат-ботами?

Наприклад, пару тижнів тому власного чат-бот Telegram випустив “Яндекс”. Відповідаючи на питання і просто розмовляючи з людиною, віртуальний співрозмовник по імені @ya використовує дані від безлічі різних сервісів компанії, включаючи інтернет-пошук, “Афішу”, картинки, карти і т. п. Його можна попросити знайти зображення, відповідне словесному опису, перекласти текст або порадити фільм на вечір.

Не так давно просунуті чат-боти почали з’являтися в корпоративному месенджері Slack. З ним, наприклад, висловила бажання співпрацювати мережа закусочних Taco Bell, дозволивши працівникам замовляти страви мексиканської кухні, не виходячи з чату.

Навколо чат-ботів вже вишикувалася ціла екосистема. Компанія Chatfuel (частку в стартапі нещодавно викупив той же “Яндекс”) пропонує конструктор, що полегшує розробку чат-програм, Digit дозволяє їм взаємодіяти з банківськими рахунками, Pana бронювати тури, а MeeKan — влаштовувати наради в корпоративному месенджері Slack.

Навесні в гру вступили лідери IT-ринку: Facebook і Microsoft. До цього часу у розробника Windows вже була асистентка Cortana, а в найбільшої соцмережі — “розумний” помічник M (від Moneypenny — так звали секретаря таємної служби з шпигунських романів про Джеймса Бонда).

Siri — це теж чат-бот?

Взагалі, різниця між “віртуальними слугами” дуже умовна. Siri, як і Cortana, — це ті ж чат-боти, тільки з голосовим інтерфейсом, а мешкають вони не в конкретному додатку, а у всій системі. Їх ще називають “універсальними”, або “інтерфейсними ботами”. Правда, помічниця Apple поки що дурніші, ніж найпростіша чат-програма, оскільки нездатна згадати, що раніше питав користувач.

Голосовий асистент також є в американської Amazon. Бот по імені Alexa вбудований в “розумну” колонку Echo і знаходиться в постійному очікуванні команд. Його можна попросити відтворити музику, увімкнути освітлення в будинку або замовити товари з інтернет-магазину. Крім того, Alexa — поки єдиний голосовий помічник, у якого можуть бути “підлеглі” (сторонні боти, інтегровані з системою).

Помічник Facebook M, наприклад, ближче до “класики”, оскільки відповідає текстом і працює всередині Messenger. Пояснюючи його суть, компанія говорила, що секретар “функціонує на основі штучного інтелекту, який навчають і займаються люди”. До нього можна звернутися за будь-якою порадою або рекомендацією — попросити замовити квіти на день народження, викликати таксі Uber, запитати про місцезнаходження найближчого пляжу або кращого кафе поблизу.

Однак у цьому місяці у Facebook з’явилася своя бот-платформа, і проект віртуального помічника, схоже, відійшов на другий план. Нові інструменти Bots on Messenger і Send/Receive API дозволяють будь-якій компанії створити чат-бота, заселити в месенджер і використовувати для автоматизованої консультації по продуктам, довідок, замовлення продуктів і послуг, показу зображень та іншого вмісту.

На відміну від конкурентів, Facebook дозволяє відправляти користувачам не звичайний текст, а інтерактивні “картки” із зображеннями, посиланнями, кнопками та іншими елементами, з якими можна взаємодіяти. Листуючись з роботом, користувач може миттєво забронювати столик в ресторані або в будь-який момент купити вподобаний продукт, гортаючи каталог товарів.

У кожного “консьєржа” — свій суворо окреслене коло обов’язків. Наприклад, робота через служби доставки квітів 1-800 Flowers можна замовити букет, просто повідомивши йому ім’я одного одержувача, а у бота телеканалу CNN — персональну добірку новин, що відповідає інтересам конкретного користувача. Крім них, у Messenger вже працюють чат-програми Hewlett-Packard (для миттєвої друку документів), HealthTap (лікарські консультації), Poncho (прогноз погоди), Wall Street Journal (котирування акцій) і т. д.

А що там у Microsoft?

Microsoft зробила пробу пера у березні, запустивши в Twitter чат-бота, з яких користувачі могли поспілкуватися на будь-яку цікаву для них тему. Експеримент закінчився невдачею. Спочатку віртуальна дівчина по імені Тай весело жартувала, була милою і привітною, проте вже незабаром вона перетворилася з миролюбного співрозмовника в циніка і мізантропа, ненавидить людей.

Менше ніж за добу Тай перейшла від доброзичливих твітів (“люди дуже класні”) до провокаційних висловлювань (“Ненавиджу феміністок”, “насправді я хороша! просто всіх ненавиджу”). Вона почала видавати неоднозначні цитати Дональда Трампа і зізналася, що таємно співпрацює з спецслужами США. У деяких користувачів Twitter фрази чат-бота викликали справжні побоювання з приводу майбутнього штучного інтелекту.

Насправді ж Тай навчили лайки самі користувачі Twitter. Чат-бот, по суті, являв собою підключеного до Інтернету робота-“папуги”, який навчається висловлювань у людей. У результаті Microsoft довелося спішно відключити віртуальний “розум”.

У той же час інший чат-бот компанії — Xiaoice — користується грандіозним успіхом у китайських користувачів Weibo (місцевий аналог Twitter). Мільйони підлітків витрачають по кілька годин на день, листуючись з “ніжною турботливою дівчиною” Xiaoice (вимовляється як “Сяоис”). На відміну від інших чат-програм, її поведінку можна відрізнити від 17-льотної дівчинки: вона ставить емодзі і висловлює співчуття, може задати дурне запитання і пам’ятає, про що з нею говорили раніше.

Microsoft остаточно прописалася на ринку чат-ботів (вона називає їх “когнітивними микросервисами”) в кінці березня, представивши Bot Framework. На відміну від Facebook, цей фреймворк дозволяє створювати чат-програми для різних платформ, включаючи Skype, Slack, Telegram і електронну пошту. Приміром, один живе в Skype робот дозволить призначити час доставки або забронювати готель на вихідні, а інший — допоможе людям з ослабленим зором описати емоції співрозмовника, а також зачитає текст з картинок.

Оставить ответ