Щотижнева програма “Вести.net” від 10 грудня 2016 року

размещено в: Новости | 0
Щотижнева програма “Вести.net” від 10 грудня 2016 року
0 голосов, 0.00 общий. рейтинг (0% сумма)

Магазин без касирів, автомобілі без водіїв і навіть реальність віртуальна. Головні події світу високих технологій тижня, що минає — у підсумковому випуску програми “Вести.net”.

Привіт, планета, це програма Вести.net з однією з наших студій. Тому що на вулиці зимно. А почнемо ми сьогодні з найбільш обговорюваною новини тижня – відкриття першого робомагазина Amazon. Нелюдського, тобто автоматизованого.

Amazon подався в офлайновий бізнес. Один із стовпів інтернет-економіки відкрив перший продуктовий магазин недалеко від своєї штаб-квартири в Сіетлі. Правда, поки він працює у тестовому режимі – отоваритися в ньому можуть тільки співробітники компанії.

Amazon Go – непростий магазин. У ньому немає не тільки продавців, але і касирів. Весь процес гранично автоматизований. Покупець, переступаючи поріг, прикладає свій телефон з встановленим додатком до зчитувача. Далі всі його переміщення і рухи фіксуються камерами і датчиками, інформація з яких обробляється алгоритмом з використанням штучного інтелекту. Сума покупки автоматично списується з рахунку покупця. У прес-релізі Amazon сказано, що сам список задіяних технологій аналогічний тому, що використовується в безпілотних автомобілях.

Не так давно Amazon подав патент, який дозволяє краще зрозуміти, як дані технології використовуються всередині магазину. З нього стає зрозуміло, як може відбуватися відстеження того, які саме продукти були взяті з полиць і справді покупець вирішив їх придбати, а не просто взяв подивитися. У ньому говориться, що в “розумному” магазині можуть бути використані технології радіочастотної ідентифікації. Полку, в якій вбудовані зчитувачі, “зрозуміє”, що товар був узятий покупцем, а такі ж ворота-зчитувачі на виході дадуть сигнал системі обліку магазину, яка виставить рахунок за покупки. Також замість або разом з RFID можуть бути задіяні полиці з вбудованими вагами разом з даними з камер спостереження – в результаті система отримає сигнал, що такий-то чоловік узяв конкретний товар. Тут, можливо (але це вже домисли), можуть бути використані алгоритми розпізнавання осіб і прив’язка цих даних до конкретного покупця. Це, в свою чергу, дає системі доступ до історії уподобань покупців та можливість зайвого контролю, а також реклами прямо в магазині.

Як стало відомо The Wall Street Journal, у планах Amazon — відкрити 2 тисячі подібних магазинів по всій Америці. Це будуть як звичайні продуктові магазини, так і невеликі заклади у форматі “забігти за покупками після роботи”. Є і третій тип – своєрідний пункт видачі вже замовлених товарів. Замовлених, очевидно, через сервіс Amazon Fresh – власний сервіс доставки продуктів, який розвиває компанія.

Цікавий і ще один момент. Біля керма нового напряму-ритейлу встане Стів Кессель — ветеран Amazon, чоловік, який керував запуском Kindle. Першої завданням Кесселя в новому статусі стало відкриття офлайнових книжкових магазинів Amazon, яка сталася рік тому. Вже тоді стало відомо, що це лише пробна куля, і Amazon буде робити свої, як кажуть англійці, brick-and-mortar (з цегли та цементу), магазини для продажу інших товарів.

Не те щоб це було щось кардинально нове. Так або інакше з автоматичною торгівлею експериментують вже дуже давно. У нас в коридорі, наприклад, автомати з бутербродами — чим не Amazon. Важливо, щоб такі магазини самообслуговування надавали покупцеві більшу свободу дій: можливість покрутити в руках, розглянути товар, може бути, навіть приміряти його, якщо це одяг. Поки вирішено (і незрозуміло, наскільки вдало) тільки проблема виставлення рахунку. Причому щось подібне PayPal пропонував або робив ще кілька років тому. Тільки тоді універсальним рішенням, “срібною кулею” вважали bluetooth маячки-биконы, а тепер ось у нас нова супермода на нейронні мережі.

Ще одна велика тема тижня з гарячою сфери віртуальної реальності. Помацати там поки нічого не можна. І не тому, що це VR, а тому, що там поки що все на рівні початку переговорів, але все масштабно.

Найбільші технологічні компанії світу створили глобальну асоціацію віртуальної реальності. Sony, Samsung, HTC, Acer, Google і Facebook прийняли рішення об’єднати свої зусилля в області VR і створити єдину екосистему або єдиний стандарт для віртуальної реальності.

Експерти кажуть, що рано чи пізно гравцям довелося б об’єднатися, оскільки сучасний ринок VR-рішень відчуває потребу в уніфікації стандартів розробки, а у його ключових гравців є все необхідне для цього процесу. У кожної з цих компаній є власні напрацювання у сфері віртуальної реальності: у Google є DayDream, Samsung — Gear VR, у Acer — Starbreeze, у Facebook — Oculus, у Sony — її Playstation VR, Vive у НТС. І всі наявні комплекти віртуальної реальності несумісні між собою. З цієї причини ринок розвивається дуже повільно, випуск ігор відразу на кілька пристроїв є дорогим і трудомістким процесом.

Підозріло виглядає відсутність серед засновників асоціації компанії Valve — творця ігрової платформи Steam, цифрового магазина, який на сьогоднішній день є ключовою частиною системи розповсюдження ігор на платформі PC. Справа в тому, що Valve активно намагається вписати своє ім’я в історію становлення віртуальної реальності: зокрема, компанія працює над SteamVR — багатофункціональною системою віртуальної реальності для цілої кімнати з охопленням у 360 градусів. Пару років тому Valve стала партнером компанії HTC, і на світ з’явився їхній спільний продукт — VR-комплекс Vive. І ось тепер в глобальний альянс HTC увійшов, а партнер, який створив програмну частину — не згадується.

Буквально днем раніше з’явилися новини про те, що з ініціативою створити відкритий стандарт для пристроїв віртуальної реальності виступила консорціуму Khronos Group. Тут найважливішим є слово відкритий, тому що Кронос — некомерційне об’єднання, яке в принципі займається відкритими стандартами у галузі створення та відтворення відео і аудіо, відкритими і без відрахувань, тобто — безкоштовними. Наприклад, Кронос управляє специфікації OpenGL для комп’ютерної графіки. До проекту Кронос проявили інтерес такі гіганти, як Intel, AMD, Nvidia, Google, Oculus, Razer, Valve і Epic Games. Всі компанії в тій чи іншій мірі пов’язані з індустрією віртуальної реальності. Приміром, Razer розробляє платформу OSVR, Oculus і Valve змагаються між собою на ринку VR-стіна, а AMD і Nvidia фактично ділять ринок потужних відеокарт. У Khronos Group розраховують, що з часом список компаній, що приєдналися до цієї ініціативи, помітно розшириться. В якості основи нового відкритого VR стандарту буде використовуватися платформа OpenVR від Valve.

Поки незрозуміло, чи є конфлікт між двома майже одночасно з’явилися організаціями. Однак, сам факт, що відразу дві великих асоціації намагаються, по суті, побудувати ринок VR і встановити правила, прийнятні для всіх гравців, говорить про те, IT-гіганти по-справжньому повірили в це направлення. Зараз велика частина прибутку забезпечується за рахунок продажу “заліза” — шоломів, комплектуючих, камер та аксесуарів. Експерти прогнозують, що дохідність ринку буде забезпечена не раніше, ніж через три роки. Якщо, звичайно, гравці цього ринку будуть розвивати його спільно, а не пустятся в конкурентні війни.

Коаліція коаліцією, але є, скажімо так, і індивідуальні підходи до снаряда віртуальної реальності. Ось, наприклад, Microsoft серед іншого на цей ринок зазіхає.

Компанія Microsoft на конференції WinHEC повідомила, що незабаром Windows 10 можна буде встановлювати на пристрої, оснащені процесорами Qualcomm. Мова йде про ARM-чіпи, на яких і роблять майже всі мобільні пристрої в світі. І першим чіпсетом Qualcomm з підтримкою цієї операційної системи стане Snapdragon 820. Це означає, що скоро з’являться мобільні гаджети на базі Windows 10, а на смартфонах і планшетах можна буде запускати повноцінні десктопні програми від Microsoft.

Також представники Microsoft озвучили плани щодо розвитку своєї голографічного платформи Windows Holographic, яка побудована на базі ядра Windows 10 і складається з окулярів доповненої реальності HoloLens і потужного інструменту для створення тривимірних моделей Holo Studio. Microsoft уклала партнерські угоди з HP, Lenovo, Dell, Acer і ASUS з виробництва VR-шоломів, які будуть взаємодіяти з Windows 10 і працювати з оболонкою і оточенням Windows Holographic. IT-гігант намагається переконати виробників покласти в основу своїх пристроїв Windows Holographic, а потім обіцяє створити майданчик навколо VR для продажу ігор і додатків через магазин Windows 10.

І ось тут ми підбираємося до найцікавішого. В Microsoft хочуть, щоб Windows сама працювала в VR-шоломах, а Windows Holographic повинна стати важливою частиною просування офісних додатків Microsoft. Для чого Microsoft переносити десктопні програми на смартфони і у віртуальну реальність? Ймовірно, це шанс осучаснити свій основне джерело доходу. Справа в тому, що операційна система Windows та пакет програм Office стабільно приносять компанії, відповідно, 15 мільярдів і 23 мільярди доларів прибутку, що становить добру половину 85 мільярдів доларів — річного доходу корпорації Білла Гейтса. Але це тягнеться ще з 90-х років минулого століття і, схоже, ось-ось закінчиться, тому що ринок PC повільно вмирає. А якщо врахувати, що еру смартфонів Microsoft благополучно пройшов, то можна зрозуміти, звідки стільки бажання у IT-гіганта захопити новий перспективний і швидко зростаючий ринок віртуальної реальності.

А от носиться електроніка, яку чотири роки всі приймали за перспективнейший ринок… справді, прямо як з фантастичних фільмів ж всі ці штуки, народу повинно сподобатися. Так от, по-справжньому великого бізнесу з усіх цих “розумних” годин так і не вийшло.

Аналітична компанія IDC порахувала продажу “розумних” годин і фітнес-трекерів у третьому кварталі 2016 року і порівняла дані з 2015 роком. Головний висновок дослідників полягає в тому, що “розумні” годинник купують все менше, а інтерес до фітнес-трекерам, навпаки, зростає. В цілому постачання на ринок переносних пристроїв в третьому кварталі зросли на 3 відсотки — усього виробниками було випущено 23 мільйони гаджетів.

Лідирує американська фірма Fitbit (23 відсотка та більше 5 мільйонів проданих пристроїв), срібло взяла китайська Xiaomi (16,5 відсотка і 3 мільйони 800 тисяч реалізованих гаджетів), третє місце посіла компанія Garmin з результатом 5,7 відсотка (це 1 мільйон 300 тисяч годин і браслетів). І значно відстають від фаворитів Apple — 4,9 відсотка і Samsung (4,5 відсотка). Причому Apple – єдина в п’ятірці лідерів, хто показав падіння продажів – на 71 відсоток. Зокрема, поставки Apple Watch склали 1 мільйон 100 тисяч приладів, у той час як роком раніше було випущено майже 4 мільйони годин. Samsung, навпаки, підвищила продажу: 500 тисяч розумних годин у 2015 році та 1 мільйон — в 2016 році. Корейська компанія випустила дві нові моделі фітнес-трекерів — Gear Fit 2 і Icon X. Вони поставлялися у величезних кількостях по всьому світу завдяки комплектів, пропонованим з Note 7 і іншими смартфонами Samsung. Хоча Note 7 був відкликаний, багатьом споживачам дозволили зберегти їх Fit 2 або X Icon, тим самим штучно викликаючи зростання компанії Samsung на полі носимой електроніки.

Практично відразу після появи статистики в ЗМІ з’явилася і реакція глави Apple Тіма Кука на представлені цифри і ймовірні причини такого падіння. Серед них, до речі, експерти IDC називають, наприклад, застарілу лінійку і не дуже зручний інтерфейс Apple Watch. Але, швидше за все, варто звинувачувати рішення про запуск годин другого покоління в самому кінці третього кварталу. Тобто інтерес до Apple Watch першого покоління до того моменту ослаб, а продати помітне кількість пристроїв другого покоління до кінця кварталу Apple просто не встигла.

До речі, Apple ще жодного разу не озвучувала офіційну статистику продажів своїх “розумних годин, ховаючи їх у категорії “Інше” разом з плеєрами iPod, мережевим обладнанням та аксесуарами. Проте у відповідь на випущену статистику IDC генеральний директор Apple Тім Кук заявив Reuters, що обсяги поставок смарт-годин компанії в перший тиждень передріздвяних розпродажів поставили новий рекорд. Конкретних цифр, правда, не назвав.

Головний сигнал деяке розчарування в ідеї “розумних” годин — продаж свого бізнесу компанією Pebble. Вона була піонером виробництва таких гаджетів, в свій час поставила рекорд по збору грошей на кикстартере, а ще два роки тому її пропонували викупити за 750 мільйонів доларів. Вчора Pebble розіслала прощальні листи своїм клієнтам. Купив контору все той же Fitbit за 35 мільйонів — тобто за суму, в 20 разів меншу, і більше годин як таких Pebble робити не буде. Втім, великі компанії не здаються. Днями у продаж виходить третя версія “розумних” годин Gear S3 від Samsung. І, загалом, це кращі, напевно, години для Android. Прекрасний екран, дуже непоганий інтерфейс і (як це прийнято у Samsung) майже немає додатків, годинник на Tizen. Втім, додатками на годиннику майже ніхто не користується.

Блок неіснуючих ще, але вкрай очікуваних світом безпілотних машин. Без розповіді про них у нас останні пару років жодної програми не обходиться. А тут, начебто, ще й Apple-мобіль знову сплив.

Компанія Apple заявила про свої інвестиції в розробку безпілотних авто. Через стільки років, наповнених чутками, натяками і пильною увагою IT-журналістів за переходом кращих фахівців з автомобільних концернів у яблучну корпорацію Apple нарешті зізналася, що працює над робомобилем. Це стало відомо з листа Apple, спрямованого в Національне управління безпеки руху на трасах США (NHTSA).

Як пише The Wall Street Journal, в документі фактично підтверджується, що Apple до цих пір веде роботу над створенням безпілотних машин. Директор з розробки продуктів і систем Стів Кеннер, не розкриваючи яких-небудь подробиць, зазначає, що компанія “інвестує значні кошти в дослідження машинного навчання та автоматизації і надихається потенціалом автоматизованих систем у багатьох областях, включаючи транспорт”.

Крім того, представники Apple підключилися до дебатів з приводу розробки законодавчих заходів у галузі безпеки безпілотних автомобілів. Вони закликають регуляторів до того, щоб законодавчих обмежень щодо безпілотних автомобілів не було занадто багато, так як і старі, і нові виробники такого транспорту повинні перебувати в однакових умовах”.

Така поведінка йде врозріз з інформацією, що з’явилася в жовтні цього року про те, що в компанії мають намір відмовитися від проекту. Чутки про те, що Apple розробляє власний безпілотний автомобіль, що отримав умовну назву Titan, з’явилися кілька років тому, проте в самій компанії таку інформацію ніколи офіційно не підтверджували.

Представники корпорації Стіва Джобса зберігали мовчання навіть в той момент, коли з’явилося відео, на якому за Каліфорнії роз’їжджають дивні мінівени з камерами на дахах, зареєстровані на головний офіс Apple. Або коли стало відомо, що в Купертіно працюють фордовський інженер Стів Задески, а також Йохан Юнгвіртом, який очолював до кінця 2014 року дослідницький центр Mercedes-Benz у Кремнієвій долині і відомий тим, що займаються розробкою футуристичних самокерованих автомобілів німецького концерну. Без уваги і відповіді Apple залишила і публічні скарги глави Tesla Ілона Маска на те, що Apple намагається переманювати інженерів з його команди, яка працює над електрокарами, пропонуючи шестизначні бонуси і майже дворазове підвищення заробітної плати.

Але рано чи пізно Apple довелося б відкрити карти. Ймовірно, в компанії порахували, що самий відповідний момент для цього — робота над законопроектом про безпілотних автомобілях. Тим більше, що в обговоренні вже намітився конфлікт між Apple і автовиробниками. Зокрема, Apple закликає до того, щоб обмінюватися даними про аварії і промахах автопілотів в цілях вдосконалення програмного забезпечення, яке управляє автомобілями.

Навички водіння людини поліпшуються з постійною практикою, такий же принцип працює і з нейромережею: чим більше даних вона обробить, тим краще бортовий комп’ютер на її базі буде орієнтуватися на дорогах. Однак Альянсу автовиробників, що представляє такі великі компанії, як General Motors і Ford, ділитися великими даними з IT-компаніями бажання поки не виявляє.

Між тим, у Великобританії на конференції Disrupt London автовиробник Volkswagen представив концепт мобільного сервісу Moia. У теорії він дозволить користувачам переміщатися по місту з допомогою розрахованих на кілька пасажирів “шатлів”.

Принцип дії такий: користувачі зможуть викликати автомобіль до однієї із запропонованих сервісом точок у місті, і через деякий час до неї приїде один з “шатлів”. У салоні машини можуть бути і інші пасажири, які їдуть у тому ж напрямку. Якщо викликав машину користувач виявиться єдиним, кому потрібно проїхати цим маршрутом, то Moia надасть йому машину одного з своїх партнерів серед таксі-сервісів, наприклад, Gett.

Творці сервісу припускають, що поїздки з допомогою “шатлів” будуть більш зручними, ніж з допомогою громадського транспорту, але менш затратними в порівнянні з володінням та управлінням власним автомобілем. У Volkswagen вважають, що Moia дозволить розвантажити дороги, тому в першу чергу сервіс буде запускатися в найбільш завантажених частинах міст, наприклад, у найбільш популярних станцій метро в Лондоні.

За словами глави Moia Оле Хармса, старт проекту запланований на 2017 рік. В майбутньому Moia перейде на електромобілі, а потім і на самоврядні машини, проте поширення цих технологій станеться, на думку Олі Хармса, не раніше 2021 року.

Цікаво, що про своє бажання вийти на ринок міських транспортних перевезень заявив ще один німецький концерн BMW. Автовиробник в наступному році планує почати в центрі Мюнхена тестування сервісу а ля Über або Lyft. На відміну від аналогічних сервісів, які не мають парком власних транспортних засобів, BMW запустить близько 40 своїх автомобілів з функціями автономного водіння. Щоправда, обіцяють, що за кермом кожної машини під час тестування буде перебувати досвідчений водій.

За словами одного з керівників BMW Тоні Дугласа, компанія вже досягла значного прогресу на ринку спільного використання автомобілів, запустивши в Сіетлі послугу похвилинної оплати ReachNow. Тоді протягом чотирьох днів до сервісу підключилися 14 тисяч осіб, і це на ринку, де вже працюють не тільки Über і Lyft, але і каршерінг від Zipcar і Car2Go.

Загалом, все йде до того, що володіти своїм власним автомобілем стане не просто невигідно, але і незручно. Ну, чи так це виглядає сьогодні. Втім, навіть в самому оптимістичному варіанті мова все одно йде виключно про коротких пересування по мегаполісу — з подорожами або життям за містом вся ця убериазация поки не дуже сумісна.

І грудень — все більше таких підсумкових, а не новинних приводів зустрічається. Наприклад, “Яндекс” порахував нас всіх — тобто тих, хто користується сервісами.

 

Оставить ответ