Щотижнева програма Вести.net від 12 березня 2016 року

размещено в: Новости | 0
Щотижнева програма Вести.net від 12 березня 2016 року
0 голосов, 0.00 общий. рейтинг (0% сумма)

А тепер — до подій світу високих технологій. І подій на тижні, що минає в цьому світі було як ніколи. Почати хоча б з того, що нейронні мережі навчилися перемагати людини в гру го — ця задача в принципі проблема не вирішується на рівні звичайних комп’ютерних алгоритмів. Іншими словами, штучний інтелект, схоже, вже тут. Крім того, найбільша соціальна мережа купила відомий білоруський стартап і перевозить його засновників в Лондон, а сама популярна мобільна ОС отримала несподіване оновлення. Загалом, всі ці (і не тільки) підсумки тижня, у всіх подробицях прямо зараз, в програмі Вести.net.

Привіт, планета, це програма Вести.net, а точніше — її щотижнева версія, яку ми називаємо підсумкової. На подив яскравих новин у нас за минулі сім днів було достатньо, але найбільша з них, напевно, така: Google несподівано для всіх викотив бета-версію своєї мобільної операційної системи — Android.

Раптово — нова версія: оновлення найпопулярнішою мобільної операційної системи прийшло, коли не чекали. Що нового приготували для півтора мільярда користувачів, коли вони все це отримають, і головне — чому випуск версії ОС для розробників виявився несподіваним?

Google в четвер несподівано для всіх викотив нове велике оновлення своєї мобільної операційної системи Android. Зрозуміло, в бета-версії, розрахованої на розробників, але встановити апдейт для ознайомлення зможе будь-який власник смартфона Nexus, починаючи з серії 5X.

Називається нова ОС Android N. Чому N? У Google зберігають таємницю і жартує, мовляв, тому що “New, No Name” (“Нова, назви немає”). До офіційної прем’єри ім’я розкривати категорично відмовляються. Втім, солодощів на “N” не так багато, і більшість витоків пропонують поставити на “Нутеллу”.

Взагалі, щорічно випускати превью свіжого Android для розробників за кілька місяців до прем’єри для Google — в порядку речей. Але зазвичай це відбувається в травні, на конференції I/O. До чого зараз така поспіх — поки незрозуміло. Старший віце-президент Google Android Хіроші Люкхеймер заявив, що в новій операційці занадто багато нововведень, тому, мовляв, розробникам не завадить додаткова пара місяців, щоб у все вникнути.

Крім того, Google, схоже, намагається відокремити I)O від великих прем’єр, залучають більше журналістів, ніж розробників. В цьому році конференція пройде в кампусі компанії в маленькому Маунтін-В’ю, а не в Сан-Франциско, як всі останні роки.

Що стосується, власне, операційки Google, в першу чергу, повідомив про введення мультиэкранности. Тобто можна запустити одночасно два додатки на різних половинках дисплея і працювати відразу в обох, не перемикаючись, як колись, через вікно відкритих програм. Власне, за першими відгуками тих, хто вже поставив і тестує Android N, нововведення працює непогано, незважаючи на дуже ранню бета-версію системи. Але сенсації воно, звичайно, не справив — така ж функція вже досить давно є і у Apple і у Windows Phone, так і на Android вона вже була, у вигляді надбудови на пристроях Samsung.

Головне ж, чим примітна нова система — це оптимізація. Навіть без застережень про ранній реліз, який традиційно для Google славиться багами і підвищеним енергоспоживанням. З “N” все інакше — він, як пишуть перші тестувальники, працює гладко і легко. Користувачі Android знають, скільки енергії споживає анімація інтерфейсу, як підвисають вікна при “свайпе” навіть на потужних апаратах. В “N” такого немає. Google грунтовно попрацював над алгоритмом Project Svelte, який спочатку був створений для того, щоб Android працює навіть на слабкому “залозі”. Тепер він прискорює систему і на топових апаратах. Крім того, додаток для економії батареї Doze також було вдосконалено — воно тепер гасить небажану активність апарату, не тільки коли той статично лежить на столі, але і коли, наприклад, трясеться в кишені, але, при цьому, так само не затребуваний.

Крім електроенергії, простіше буде економити трафік. У налаштуваннях доданий режим Data saver. При його включенні, система буде автоматично гасити обмін даними для всіх додатків, деякі повністю, деякі — частково. Можна буде також створити “білий список” програм, яким дозволено використовувати трафік необмежено, навіть коли Data saver включений.

Є важливі і поліпшення в інтерфейсі. Наприклад, тепер у користувача буде настроюється і набагато більш кастомизируемый, ніж раніше, екран швидких налаштувань. Додалися налаштування “виду”, з допомогою яких можна регулювати розміри іконок і віджетів. Повністю перероблені нотифікації. Словом, нічого революційного, але по дрібниці, дійсно, багато нового. Офіційний реліз системи призначений на третій квартал цього року.

І ще трохи особливостей гугловський операційки, які розкопали за минулі пару діб. Головне: судячи по всьому, Google знайшов шлях позбавитися від своєї головної біди — фрагментації. Зараз оновлення системи випускає Google, а потім його “допиливают” під свої інтерфейси численні виробники.

У результаті остання статистика говорить про те, що найбільше проданих смартфонів працюють на версії Lollipop 2014 року. Для порівняння — у Эппловцев на версії iOS 9, а вона вийшла півроку тому – 80 відсотків пристроїв. І Google, очевидно, вирішив розділити ядро системи і надбудову, з якою працює виробник — так, що б їх можна було оновлювати окремо, тобто перетворити Android в платформу.

***

Друга новина — найяскравіша і оптимістична для російськомовних айтішників — історія додатки Masquerade — оскароносна в якомусь сенсі.

Facebook купив білоруську компанію, яка створила стрімко набирає популярність додаток Masquerade. Це програма, яка дозволяє знімати селфи-фото або відео з накладеними на них “масками” — анімованими картинками, які досить точно повторюють міміку “господаря”. Власне, популярністю Masquerade зобов’язаний американському телеведучому Джиммі Кіммел, який, за кілька днів до церемонії вручення “Оскара”, продемонстрував роботу програми в своєму шоу, “одягнувши” маску Леонардо Ді Капріо. Після цього аудиторія невеликого стартапу стрибкоподібно зросла до 16 мільйонів користувачів, а сама програма за пару днів увійшла в топ-3 App Store.

Тепер аудиторія Masquerade — це вся аудиторія Facebook. Обидві компанії вже підтвердили покупку. Суму угоди не називають, але відомо, що вся команда розробки Masquerade переїде з Мінська в Лондон, а функціонал додатка незабаром буде включений в відеоплеєр Facebook. До речі, кілька днів тому з’явилися чутки про те, що Masquerade може продатися Apple за щось більше 100 мільйонів доларів. Як видно, витік виявилася дещо неточною.

Ми всі дуже раді за білоруську команду, але ніхто поки не може відповісти на питання, навіщо Маскарад Цукербергу. Facebook, як і будь-яка інша величезна корпорація, купує багато невеликих компаній — часто з міркувань “щоб було”, а також – “не з’їсти, так понадкусывать”. Це стосується і WhatsApp, який за два роки володіння Facebook майже не змінився і ніяк не інтегрований з соцмережею, і Instagram, який за чотири роки теж особливо під керівництвом Цукерберга не розцвів.

Одна з версій покупки Masquerade також полягає в концепції “понадкусить”: дуже сильно росте в США дитячий месенджер Snapchat в минулому році купив схожу розробку одеситів – Luxury. І, мовляв, Masquerade — на нього управа. Так це чи ні, але трекінг особи у білорусів зроблений набагато краще. І взагалі можна припустити, що саме технологію трекінгу і купували.

Другий можливий сценарій — або продовження першої — це змагання з досить популярною платформою відеотрансляцій від Twitter — Periscope. Facebook нещодавно прикрутив такі живі трансляції і сам, і тоді це не найкраща новина: стрічку швидко замусорят анімованими особами.

***

А зараз ще одне подання тижня: матч штучного інтелекту проти людини. Якщо хтось побоюється Скайнета, навали роботів і ось цього всього починати виховувати в собі Сару Коннор можна вже зараз. Штучний інтелект, схоже, створений: комп’ютер навчився перемагати людини в гру Го. Це дуже давня і дуже проста з точки зору правил настільна гра, в якій неможливо прорахувати всі ходи. Тобто в ній перемагають не обчислювальні ресурси, а інтуїція і суб’єктивна оцінка ситуації.

Гра між людиною і штучним інтелектом виходять на новий рівень. На цьому тижні Седоль, чемпіон світу з го з Південної Кореї, програв два матчі поспіль в серії ігор з системою штучного інтелекту AlphaGo, і ще одна поразка в серії приведе до перемоги комп’ютера над людиною в цій грі. Від попереднього, першого тестового поєдинку між AlphaGo від Google і чемпіоном Європи Фан Ху (який, до речі, програв усі п’ять матчів машині), ця серія ігор відрізняється тим, що до неї прикута увага всього світу. І суть цього поєдинку — далеко не стільки в самому змаганні, скільки в можливому якісний стрибок розвитку і визнання рівня штучного інтелекту. “Чому? Тому що це одна з найбільш складних, якщо не найскладніша гра з точки зору кількості варіантів, — каже Олександр Крайнов, керівник служби комп’ютерного зору і технологій штучного інтелекту компанії “Яндекс”. — Вона дуже проста за правилами, але варіантів в го безліч. Розрахунки свідчать, що їх набагато більше, ніж атомів у всесвіті. І розрахувати їх, в якихось інших іграх, не представляється можливим. Зробити хід і прорахувати його наслідки в го неймовірно важко”.

Тут варто обмовитися, що AlphaGo — це не класична обчислювальна модель, а ціла система паралельної обробки інформації. Пропускаючи через нейронні шари, вона відразу дає відповідь. І він буде правильним, якщо програму навчати на величезній вибірці даних. Фахівці вважають, що нейронна мережа AlphaGo (а з точки зору обладнання — це кластер з 1200 процесорів і 176 спеціальних серверних відеокарт) навчалася стратегії го близько двох років. І якщо у людини з роками ігрової практики виробляється інтуїція на сильні і значущі ходи, то програму AlphaGo в Google вирішили навчити цієї самої інтуїції. У програму завантажили базу партій професійних гравців, позначили як хороші ходи переможців і як погані — ходи гравців переможених.

“Нейронна мережа стала діяти як людина, — пояснює Олександр Крайнов, керівник служби комп’ютерного зору і технологій штучного інтелекту компанії “Яндекс”. — Тобто на початку вона висловлювала якесь припущення, куди потрібно сходити, потім прораховувала кроки на кілька ходів вперед, як це робили інші програми до цього, намагаючись визначити, чи вірне це припущення чи ні. І, прийшовши в якусь точку, оцінювала цю позицію — добре вийшло чи ні. І так програма грає. Крім того, навчаючись на іграх кращих гравців і досягнувши певного рівня, програма стала грати сама з собою, стала глибоко, на багато ходів вперед розбирати свої гіпотези, свої припущення, і вчитися на власних іграх. Коли я кажу “стала”, я не хочу сказати, що це припинилося. Це робиться прямо зараз. Ось я про це розповідаю, а де-то нейронна мережа продовжує грати сама собою, вчитися на своїх помилках і вдосконалюватись”.

І штучний інтелект від Google перевершив всі очікування. Коментатори зазначили, що AlphaGo грає подібно людині: система шукає і створює вразливі групи каменів, щоб зробити сильні ходи. Але все-таки говорити про історичному моменті поки рано. Остання п’ята гра серії відбудеться 15 березня. Тоді ж визначиться доля призового мільйона доларів: або він піде на благодійність, або його отримає гравець-людина.

При цьому значення цього поєдинку — у разі якщо переможе ІІ — для світу стане настільки ж великим, як легендарне шахове протистояння Deep Blue — Каспаров, що проходило 20 років тому. Втім, деякі скептики впевнені, що знаменитий шаховий матч у дев’яностих був саморекламою IBM. Зараз же піариться Google.

“Вперше стаття про те, як грає AlphaGo, з’явилася в листопаді, але з’явилася вона тихо, мало кому помітним ресурсі, і надбанням широкої громадськості не стала, — розповідає Олександр Крайнов, керівник служби комп’ютерного зору і технологій штучного інтелекту компанії “Яндекс”. — У статті розповідалося, як грає програма, говорилося, що їй вдалося здобути перемогу над європейським чемпіоном. Європейські чемпіони, звичайно, слабкіше азіатських, але все одно це був дуже сильний гравець. Раніше нічого подібного програми не демонстрували. Але ніхто на це не зреагував. А цієї зими Цукерберг ще раз всім сказав: Facebook працює над штучним інтелектом, в тому числі — над тим, щоб побороти людини в го. Ну тут PR-відділ Google підметушився і сказав: “Ми ще в жовтні обіграли людини в го, в листопаді про це вийшла стаття”. І це прозвучало як грім серед ясного неба, стало повною сенсацією. Бідного цього француза Фань Хуэя прям замордували питаннями: як же так, чому він так погано грав, може бути, він спеціально піддався? Як він так — раптом програв програмі? Ну і закрутилося”.

***

А ось ще трохи картин майбутнього, але не на службі Апокаліпсису, а начебто навпаки: якщо Апокаліпсисом вважати дорожню ситуацію в містах. Компанія Ford, схоже, знайшла, що протиставити вторгнення технологічних компаній в автомобільну індустрію. Автовиробник неодноразово озвучував свої страхи — мовляв, скоро машина стане всього лише аксесуаром для смартфона, і контролювати галузь будуть ті, хто контролює магазини додатків для розумного авто-інтерфейсу. Тобто, Apple і Google. У відповідь компанія намагалася розробити якусь власну, альтернативну платформу, яка склала б конкуренцію Carplay і Android Auto.

Результатом стало додаток, яке отримало назву Ford Pass. Ford, користуючись більш ніж віковим досвідом взаємодії з клієнтами-водіями, оснастив його такими функціями, які, як вважають у компанії, дійсно корисні для автомобіліста. Втім, не тільки для автомобіліста — додаток може завантажити будь-який користувач мобільного пристрою на iOS або Android.

“Півтора роки тому ми запустили 25 різних експериментальних програм: від рішень у сфері паркування та кар-шерінгу до мультимодальних рішень, які при прокладанні маршруту користувача включали в себе пересадки з автомобіля на поїзд, автобус і навіть велосипед. Ми намагалися зрозуміти, що затребуване, які рішення мають найбільшу перспективу. З цих 25 програм 20 ми завершили. Вони були переосмислені і перетворилися в кілька комплексних рішень”, — розповідає віце-президент і головний операційний директор Ford of Europe Барб Самаджич.

Проект цей одним “Фордом” не обмежується: під власним інтерфейсом Ford SYNC фактично хоче об’єднати всіх автовиробників замість Apple і Google. І Pass — перший крок у цьому напрямку. Кар-шерінг, дистанційні пошук, бронювання і оплата парковки — це далеко не все. Є ще кілька проектів в області аналізу великих даних, завдання яких — знайти-таки належне застосування самоврядними автомобілів. У Ford вважають, що саме безпілотники зможуть вирішити проблему пробок, яка в найближчому майбутньому, впевнені в компанії, неодмінно з новою силою накриє всі великі міста планети. Ідея Ford — зв’язати всі машини без водіїв в єдину саморегулюючу транспортну структуру, яка дозволила б, навіть при великій завантаженості доріг, оптимізувати рух в мегаполісах.

“Ми зосереджені на великих містах. Те, що ми бачимо зараз — це не вирішення проблеми. Приватний транспорт переміщається з околиць до міста. Я була в Москві — пробки по дорозі від аеропорту до центру міста довели мене до відчаю. Приблизно теж і в Лондоні. Це не вирішення проблеми мобільності. Можливий вихід — в мережі автономних автомобілів, які обмінюються даними і кружляють по місту”, — продовжує Барб Самаджич.

Якщо поєднати це з фордівської ідеєю кар-шерінга, то в ідеалі у великих містах взагалі не залишиться жодного громадського транспорту, ні приватних автомобілів. Безпілотні машини будуть загальними і автоматично будуть курсувати по місту, підбираючи людей на вимогу. Це, звичайно, утопія: водії-люди в найближчому майбутньому все одно на дорогах залишаться і явно будуть заважати алгоритмам дорожнього руху.

***

І — дива, що залишилися з засіках ще конгресу в Барселоні. На цей раз — захищений теплофон. Назву я сам придумав. CAT випустила телефон з тепловізором.

На виставці MWC 2016 компанія CAT, відома, в першу чергу, як виробник важкої будівельної техніки, показала своє бачення смартфона на всі випадки життя. Новинка отримала назву CAT s60. Пристрій працює під управлінням Android, витримує падіння з двометрової висоти, не боїться вологи, але головне — бачить у темряві.

Особливо популярний у журналістів стенд — на ньому показують захищений смартфон CAT. На перший погляд, доволі традиційна спірного дизайну машинка — коли б не додаткова камера. Справа в тому, що крім звичайної, тут є інфрачервона камера. Те, що називається теплового бачення”.

Творці смартфону запевняють, що камера вимірює температуру з точністю до однієї десятої градуса. Тобто, порівняно з дорогим професійним устаткуванням.

Кажуть, що сценаріїв застосування — необмежена кількість. Але в основному він розрахований на людей праці. Умовно кажучи, якийсь водопровідник може знайти поточну трубу, електрик — де знаходяться — може бути, під шпалерами — електричні дроти. Запевняють, що навіть мисливці можуть в ночі, в повній темряві знайти цією камерою якусь свою жертву.

Крім теплового зору інженери з CAT забезпечили телефон спеціальними заглушками, якими закриваються мікрофон і динаміки для того, щоб у них не проникала вода. Творці смартфону запевняють, що його можна занурювати на глибину до п’яти метрів.

Після того, як вони закриті, можна пірнати і фотографувати під водою. Ясна річ, що тач-управління працювати не буде, але тут досить велику кількість кнопок, в тому числі і програмовані. Тобто, умовно кажучи, на одну з кнопок можна поставити снимочек. І, плаваючи під водою, можна фотографувати риб. Правда, кажуть, вони якісь холоднокровні.

Оставить ответ