Щотижнева програма Вести.net від 26 березня 2016 року

размещено в: Новости | 0
Щотижнева програма Вести.net від 26 березня 2016 року
0 голосов, 0.00 общий. рейтинг (0% сумма)

Привіт, планета, це програма Вести.net куди ми тільки що повернулися з поїздки в Дублін, в лабораторію Mastercard, про що розповімо пізніше. А зараз — до новин тижня. І почнемо ми з одного з тих подій, які завжди оточені найпотужнішим інформаційним шумом незалежно від їх реального змісту — анонсу компанії Apple, який в цей раз викликав суперечливі, скажімо так, відгуки.

Про що мова? Велика частина інтернет-коментаторів залишилися дуже розчарованою, тому що головним предметом анонсу став новий iPhone в корпусі моделі позаминулого року. В черговий раз ми почули про те, що інновації закінчилися, і тепер мова йде про банальну спробу заробити і так далі. Але Apple завжди була комерційною компанією, бізнесом, причому, яким: це найдорожча корпорація світу. Звичайно, існує проблема завищених очікувань. Компанія стільки разів ставила на ринку нові правила гри, що від неї чекають тільки революційних рішень. Але революційного в тому, що апаратну частину iPhone 6S впихнули в корпус п’ятого, не багато, а перший тести показують, що із-за меншого екрану він працює швидше і довше, ніж інші айфони, а також Samsung S7. У всякому разі, так стверджує журнал Forbes. А якщо врахувати, що стоїть він тепер дешевше всіх інших iPhone, за його долю на ринку переживати не доводиться. Звичайно, мені теж було шкода, що не показали чогось екстраординарного, але почекаємо осіннього анонсу.

Цікаво, що подання комерційного продукту супроводжувалося коментарем Тіма Кука з приводу протистояння компанії з ФБР. Ми розповідали про це не раз. Apple як і раніше відмовляється створювати спеціальну версію системи, яка б дозволила спецслужбам обходити шифрування даних на пристрої. Скандал цей розгорівся після того, як з’ясувалося, що ФБР не може отримати доступ до інформації одного з організаторів теракту в Сан-Бернардіно.

Так от, судове засідання ФБР проти Apple повинно було відбутися на наступний день після анонса, але було відкладено на прохання спецслужби. Виявляється, допомогу у розкритті iPhone ФБРовцам пообіцяла ізраїльська компанія Cellebrite, причому знайдені навіть розцінки на їх послуги — за 15 тисяч доларів. Втім, це не кінець протистояння. Навіть якщо у ізраїльтян вийде, з кожною версією прошивки — а зараз випущена нова — уразливості закриваються, і незабаром дискусія про допустимість шифрування піде на новий виток.

***

Ще одна новина родом з Америки. Пов’язана вона з Островом Свободи, Кубою, яка досі була практично вільна. І від Інтернету теж.

Google виграв битву за Кубу. Так, принаймні, заявив американський президент Барак Обама після свого візиту в Гавану. Нагадаю, в минулому році кубинський уряд оголосив своєрідний тендер на підключення країни до всесвітньої Мережі. Досі Інтернету на Острові Свободи не те, щоб зовсім немає — він лунає через публічні Wi-Fi точки. По всій країні їх всього 35. Тобто, якщо хочеш вийти в Мережу, йдеш до однієї з таких точок і ловиш сигнал разом з десятками інших таких же “ловців”.

Чи треба говорити, що якість цього Інтернету ледь дозволяє вести листування по електронній пошті. При цьому доступ до Wi-Fi платний: час перебування в Інтернеті коштує від 2,5 до 5 доларів. Для довідки: середня зарплата в країні — близько 20 доларів. Інших варіантів немає: домашній Інтернет на Кубі відсутній як поняття, мобільний — теж.

І ось торік місцева влада вирішила, що пора міняти. Вирішили, треба сказати, не зовсім добровільно. Просто до січня 2015 року країна жила під американськими санкціями, і керівництво острова списував всі негаразди на них. Мовляв, американці нас блокують, тому й Інтернету у нас немає. При цьому керівництво умалчивало, що, крім злих американців, був ще добрий Уго Чавес, який у 2009 році за власні кошти провів у країну з Венесуели перший оптоволоконний магістральний кабель. Кубинська сторона дар з вдячністю прийняла, правда, ніякої інфраструктури зі свого боку будувати не стала. У підсумку кабель так і лежить на дні моря, заростаючи поліпами.

А потім зняли санкції, але Інтернет так і не з’явився. Тоді кубинці почали підозрювати недобре, і влада вирішила, що пора діяти. Власне, спочатку проектів підключення було два: Google пропонував зробити це за бездротовий схемою, швидко накривши острів 3G-мережею, Китай запропонував протягнути в країну ще один оптоволоконний кабель — з Мексики — і підключати будинки і квартири через ADSL-модеми. Це дорожче і складніше, проте план Пекіна включав ще одне важливе доповнення — “Великий китайський фаєрвол”. Тобто, в уряду Куби була б можливість захистити своїх користувачів від “небажаних” сайтів.

Але у Google в рукаві був, очевидно, набагато більш великий козир. Компанія приходить на кубинський ринок не одна: разом з нею на острів висаджується значний IT-десант: Airbnb, PayPal, Priceline і Stripe.

Деякі компанії, наприклад, Airbnb і Stripe, вже в тій чи іншій мірі вели бізнес на Кубі, але з розвитком широкосмугового Інтернету мають намір посилити свої позиції багаторазово. Від цього серйозно виграє і кубинська економіка, в першу чергу, за рахунок збільшення турпотоку з США. Ну і, природно, американські компанії створять робочі місця і зможуть готувати місцевих IT-фахівців, які, можливо, коли-небудь створять власну кубинську IT-індустрію.

Відзначимо, що це рішення кубинської влади явно далося нелегко. У вищому керівництві країни чимало політиків, які виступають за жорсткий контроль Інтернету. Так, генерал Хуан Антоніо Макадо Вентура, який пліч-о-пліч боровся з Фіделем і Раулем Кастро, а також Ернесто Че Геварою під час революції, говорив, що “подарунок” від Google — всього лише спроба поселити контрреволюційну ідею в уми кубинської молоді. Втім, чи справді план Google прийнятий до виконання, поки невідомо. Офіційно ні в кубинському керівництві, ні в Google слова Обами поки не підтвердили.

***

А тепер, що називається, до російським новинам. І навіть не новинам — до дослідження. PayPal спільно з аналітичною компанією Data Insight оприлюднили звіт про стан російської електронної комерції за минулі 12 місяців. Відповідне дослідження проходило у формі інтернет-опитування. Тобто, мова йде не про якихось точних ринкових величинах, а саме про зміну купівельної активності російських інтернет-користувачів у Всесвітній мережі.

Втім, і вона досить цікава. По-перше, дослідники заявляють, що число людей, що купують або оплачують товари і послуги в Інтернеті, зростає. В першу чергу, це стосується електронного банкінгу. Росіяни все частіше переводять один одному гроші через Інтернет. Для прикладу, якщо рік тому p2p-перекази справляли 49 відсотків користувачів, то тепер — 69 відсотків. Сильніше всіх зростають платежі через електронні гаманці через рік на 42 відсотки. При цьому 46 відсотків респондентів зазначили, що p2p-транзакції допомагають їм заробити. Тобто, мова йде про те, що росіяни частіше продають один одному товари з рук в руки. Це і реміснича продукція — від продуктів та косметики до прикрас та одягу, яка, дійсно, по відчуттях, отримала серйозне поширення за останній рік.

Не в останню чергу грає роль кризовий ефект, який відправив покупців на вторинний ринок в пошуках дешевшої альтернативи нових товарів. Найцікавіше, що продається все це, за словами дослідників, майже виключно через соцмережі, а не відомі сайти “з рук у руки”, чиєю долею залишаються, в основному, великі товари, такі як автомобілі та нерухомість.

І ще один примітний факт: значний ріст платежів з-за кордону. Тобто, з Росії за кордон наростаючим потоком рушили товари. Причому, досить несподіваних категорій і на досить несподівані ринки збуту.

“Основні коридори — це США з величезним відривом, далі за ними йде Великобританія, Німеччина, Канада, Австралія. Швидше за все, це те, де живе російськомовне населення. Тобто, це ось такі основні країни. Купують, в першу чергу, якщо ми говоримо про категорії товарів, одяг, аксесуари, взуття, електроніку. Далі — розваги, освіта, все, що пов’язано з digital, ігри і так далі. Потім — travel і фізичні товари, які пов’язані з розвагою і освітою”, — вважає комерційний директор PayPal в Росії Ольга Лоншакова.

Маються на увазі, в основному, книги та інформаційні носії з контентом. Так, біля магазину Ozon близько 70 відсотків продажів за кордон — це електронні та фізичні видання та фільми на CD, що досить дивно, якщо врахувати швидке відмирання формату CD, особливо на Заході. Точних показників зростання продажів за кордон дослідники не називають, але кажуть, що мова йде про двозначних числах в процентному вираженні. Головна причина очевидна: падіння курсу рубля, яке робить вкрай вигідною покупку російських товарів за іноземну валюту.

Втім, знову ж таки, ніяких точних значень не називають. Тобто, порівняти обсяг торгівлі в абсолютних показниках не з чим — оперують тільки відсотковим зростанням.

Цікаво, що в лютому Data Insight провели ще одне дослідження, на цей раз, незалежно від PayPal, в якому оцінили стан ринку електронної комерції вже на підставі об’єктивних даних — середньодобового числа замовлень у великих інтернет-магазинах. І раптом виявилося, що за перші три місяці 2016 року обсяг замовлень виріс в порівнянні з аналогічним періодом минулого року аж на 30 відсотків. Більшість рітейлерів зуміли збільшити продажі мало не в півтора рази. Такі показники дослідники пояснюють шоковим чинником, який змусив російських покупців різко знизити обсяг споживання після зниження курсу рубля на стику 2014-2015 років.

Виходить, що рівень зростання онлайн-ритейлу фактично вийшов на докризові показники. Але, наприклад, голова Асоціації дистанційної торгівлі Росії Олександр Іванов вважає, що об’єктивних умов для такого зростання немає. На своїй сторінці в Facebook він написав: “Ніякої статистики “проти” у мене особисто, правда, немає. Але ми що, не в одній країні живемо? Так просто озирніться навколо. Що такого сталося, щоб продажі підскочили на 30 відсотків? Рубль зміцнився? Зарплати зросли? Безробіття “скінчилася”? Споживчий шок, звичайно, пройшов, це факт. Але це не зараз сталося, а восени, що трохи скорегував падіння. З тих пір ніяких ривків не спостерігається”.

На полі переказів грошей між людьми і платежів в Інтернеті працюють не тільки інтернет-гравці. Найбільшу частину цих платежів і раніше обробляють глобальні гравці — Visa, Mastercard. І, незважаючи на те, що в усьому світі зараз на руках близько 5 мільярдів банківських карт, ці компанії розуміють, що цей інструмент, карта — а йому близько 100 років — повинен змінюватися. І начебто зрозуміло, яким чином — смартфонів на руках теж кілька мільярдів.

Ну, а тепер наша улюблена тема — беспилотно-дроновая, причому в історично вірному виконанні. І правда, хто ж піцу буде розвозити, як не роботи. Міжнародна мережа domino’s Pizza тестує доставку піци з допомогою роботів. Пристрій отримали назву DRU — це абревіатура від domino’s Robotic Unit. Робот-кур’єр обладнаний чотирма колесами, він здатний розвивати швидкість до 18 кілометрів на годину і добиратися до точки замовлення, розташованої в радіусі 30 кілометрів від бази. Висота бота становить менше метра, однак багажного відділення достатньо для 10 піц.

Робот створений спільно з розробниками австралійського стартапу Marathon Robotics, який в основному займається виготовленням автономних рухомих мішеней для військових та правоохоронних органів. Тому деякі журналісти написали, що чотириколісного військового робота вартістю 22 тисячі доларів, створеного для того, щоб ухилятися від куль на полі бою, “розжалували в кур’єри, і тепер він буде доставляти їжу і напої на будинок”. DRU здатний переміщатися по тротуарах і велосипедних доріжках самостійно, дотримуючись карті і використовуючи GPS-навігацію.

Вбудована сенсорна система LIDAR використовує лазери, щоб виявити перешкоди і розрахувати найкращий шлях для їх об’їзду. Коли піца доставлена, клієнту потрібно ввести унікальний код, який видається під час оформлення замовлення.

Domino’s повідомила, що без особливого розголосу вже провела тестування чотириколісного роботизованого автомобіля на вулицях Квінсленда в Австралії, де отримала необхідні дозволи для роботи з автономним транспортним засобом у Департаменту транспорту та магістральних доріг. Проте попереду ще чимало роботи, перш ніж DRU стане доставляти піцу на регулярній основі. За приблизними оцінками компанії, для цього знадобиться близько двох років.

Відкритим залишається питання про безпеку самих роботів і способи боротьби з любителями халяви. Крім того, поки використання роботів для доставки їжі економічно недоцільно і простіше найняти людину за невелику суму. Цілком ймовірно, domino’s на даному етапі більше турбує маркетингова вигода, ніж спроба оптимізувати доставку. Адже ця піцерія вже намагалася організувати доставку піци дрона, і ця ідея, не отримавши схвалення, так і залишилася нереалізованою.

Тут же виникає питання про те, що, по суті, DRU — це безпілотний автомобіль, просто маленький і симпатичний, ймовірно, не дуже небезпечний для оточує. Чи не такий небезпечний, як “гугломобілі”, наприклад. Тут ми можемо тільки гадати. Варто зауважити, що наприкінці минулого тижня міністерство транспорту США і Національне управління безпекою руху на трасах спільно з ФБР опублікувало повідомлення з попередженням водіїв про загрози хакерських атак на легкові та вантажні автомобілі.

У повідомленні не говориться, що органи володіють інформацією про прецеденти злому автомобілів, які не були б вже відомі громадськості. У ньому міститься список порад, як захистити транспортні засоби від хакерів, і рекомендації, що робити, якщо ви вважаєте, що ваш автомобіль був зламаний, включаючи прохання повідомити ФБР.

Іншими словами, через вісім місяців після того, як напоказ дистанційно був зламаний джип Cherokee, влади почали всерйоз говорити про злом звичайних автомобілів з вбудованими комп’ютером, який відповідає сьогодні в машині практично за все. А в цей час майже на всіх континентах Землі вже щосили тестуються автомобілі і зовсім безпілотні.

Ну а тепер рубрика, без якої ми ніяк не могли обійтися. “Фішка тижня”! На цьому підсумкова програма Вести.net прощається з вами на тиждень. Не забуваємо про наші щоденні випуски новин. Планета — поки!

Оставить ответ