Щотижнева програма Вести.net від 9 квітня 2016 року

размещено в: Новости | 0
Щотижнева програма Вести.net від 9 квітня 2016 року
0 голосов, 0.00 общий. рейтинг (0% сумма)

Тиждень, що минає, приніс дивно різноманітні новини зі світу високих технологій: хтось вводив наскрізне шифрування всієї листування своїх користувачів, хтось втрачав персональні дані десятків мільйонів людей. Найвідоміший фото-бренд тепер можна знайти на смартфонах, а інтернет-гігант раптом зайнявся офісної телефонії. В подробицях про все це і не тільки — у програмі прямо зараз Вести.net. Підсумки тижня.

Привіт, планета, це програма Вести.net знову з нашої московської студії — не наважуємося поки виходити на вулицю, незважаючи на гарну, загалом, погоду. Загалом, синоптик з мене так собі — перейдемо до того, що я хоч щось розумію. Напевно, найбільша новина тижня прийшла зі стану Facebook — і, враховуючи аудиторію сервісів цієї компанії, майже кожна новина стає глобальною.

Whatsapp завершив шифрування свого месенджера. Тепер абсолютно все, що пересилається за допомогою додатка, будь то текст, голос, відео або фото, за замовчуванням кодується таким чином, що прочитати, почути або побачити це може тільки той, хто відправляє і той, хто приймає. Або відразу кілька користувачів, якщо мова йде про груповому чаті. Адміністрація Whatsapp отримати доступ до цих даних не може. А, значить, при всьому бажанні не передасть їх третім особам.

Таким чином, одноразово під захистом шифрування виявляється вся користувацька база Whatsapp. Тобто, більше мільярда людей мають можливість конфіденційно спілкуватися, не побоюючись, що їх переписка з’явиться одного разу в черговий порції викриттів чергового умовного “Сноудена”. Роботу над шифруванням Whatsapp веде вже більше півтора років. Вперше воно було введено ще в листопаді 2011 року, але працювало тільки на пристроях Android і шифровало тільки текстові повідомлення. Тепер же — захищено все.

Безумовно, зашифрованих сервісів досить багато, серед них, наприклад, програма Signal, яку непогано прорекламував Едвард Сноуден, назвавши чи не найбезпечнішим месенджером. До речі, команда розробки Signal, Open Whisper Systems, якраз і допомагала “засекретити” Whatsapp. Проте до цих пір “захищені” продукти залишалися нішевими і відносно невеликими. Такого великого гравця на полі зашифрованого спілкування ще не було. І це серйозний сигнал не тільки для ринку месенджерів, але і для різних спецслужб, які завзято борються за право підслуховувати й підглядати за користувачами.

Втім, з більш-менш порівнянних проектів можна відзначити Telegram Павла Дурова. Але там кінцеве шифрування, аналогічне Whatsapp, використовується тільки для секретних чатів. До речі, для Telegram Facebook, який є безпосереднім власником Whatsapp, готує ще один неприємний сюрприз. Судячи з усього, на найближчій конференції F8, найбільша соцмережа представить власну концепцію месенджера-платформи, на базі якої з допомогою спеціальних ботів можна надавати майже будь-які інтернет-сервіси. Telegram був і залишається одним з піонерів цього напрямку.

Очевидно, тепер, щоб вижити, месенджеру Павла Дурова потрібно буде на ділі довести, що, як мінімум, його шифрування, яке стало візитною карткою Telegram, краще. Раніше Дуров вже обіцяв 300 тисяч доларів тому, хто зможе зламати шифр Telegram. І поки це ні в кого не вийшло. Для Whatsapp така перевірка на міцність ще попереду.

Крім того, компанію, ймовірно, чекають і інші труднощі. Наприклад, той же Telegram в Китаї заборонений як небезпечний. Влада Піднебесної не без підстави угледіли в захищеному месенджері загрозу безпеки держави. Негативний досвід взаємодії з мессенджерами у Пекіна вже був. За допомогою програми FireChat, яка дозволяє спілкуватися за принципом рації, без підключення до стільникових мереж через Wi-Fi і Bluetooth, координували свої дії учасники минулорічних акцій протесту в Гонконзі. До речі, FireChat, як і Telegram, був створений вихідцями з Росії.

Якщо Китай заборонить у себе Whatsapp — а це, швидше за все, відбудеться, — втрата аудиторії як така не буде суттєвою. Месенджер використовують лише трохи більше 20 мільйонів китайців, майже весь ринок займає місцевий QQ, у якого майже 900 мільйонів передплатників. Однак поява в Китаї зашифрованого WhatsApp, що належить, як ми пам’ятаємо, Facebook, однозначно будуть сприйняті як недружні наміри найбільшої соцмережі. А Марк Цукерберг всіма силами намагається повернутися на китайський ринок, де Facebook заблокували ще 7 років тому.

Потенційна аудиторія Facebook, у разі повторного запуску в Піднебесній, може збільшитися ще на півмільярда чоловік. Для Цукерберга це серйозна спокуса — продовжувати боротися за Китай або скористатися нагодою і застосувати алгоритми шифрування ще й у власному месенджері Facebook, заробивши ще більше стурбованої безпекою західної аудиторії. Про рішення ми, швидше за все, почуємо на конференції F8 — вже на наступному тижні.

Ну а про рішення китайської влади, швидше за все, дізнаємося ще раніше. Наприклад, заборона Telegram супроводжувався масованої DDoS атакою, яка порушила роботу сервісу по всьому світу. Подейкують, що її причиною стала “велика китайська гармата” — так прозвали на Заході найбільший ботнет, який, імовірно, управляється спецслужбами Пекіна.

Тут цікавий ось який момент: шум навколо недоступною для прочитання спецслужбами листування досі стосувався “Телеграма”, в якому за замовчуванням шифрування включено від користувача до сервера, а не від відправника до одержувача, захищеність нижче, але можливостей для використання більше. Справа в тому, що наскрізний шифрований канал між користувачами прив’язаний до пристроїв і, почавши “секретний” чат з телефону, ви не зможете продовжити його з комп’ютера, наприклад, або планшета. Історія листування знову ж таки не синхронізується з сервером. Для тих, кого цікавить тільки приватність — чудово. Для інших — не так гнучко і зручно. Це я до чого: рівне тому про нормальний десктоп клієнт Whatsapp — або можливість користуватися месенджером з декількох пристроїв — можна забути.

Важливо розуміти, що тут ми говоримо про рівень безпеки — більшому або меншому — листування. А ось є так звані персональні дані, що зберігаються в держорганах. І по ідеї там-то все має бути захищене, закрито, за сім печаток заховано. А на ділі? Я не про Росію — це всіх стосується.

Туреччина стала жертвою однієї з найбільш масштабних витоків особистих даних в історії. Невідомі хакери “залили” на FTP інформацію про майже п’ятдесяти мільйонів жителів країни. Файл розміром в 6 гігабайт в разархивированном вигляді містить імена, прізвища, домашні адреси, а також дати народження, особисті цивільні номери та імена батьків.

Перші ж три імені, які винесені на “головну сторінку” FTP — це президент Туреччини Тайіп Ердоган, його попередник Абдулла Гюль, а також нинішній прем’єр-міністр Ахмет Давутоглу. Власне, хакери прямо заявляють, що випробовують неприязнь до Ердогана, який, цитата, “руйнує країну”. Також зломщики затаїли образу на кандидата в американські президенти Дональда Трампа, який, на їхню думку, розуміє в управлінні країною ще менше, ніж Ердоган.

Наскільки значима ця витік, поки сказати важко. Але про те, що бази даних турецьких спецслужб і поліції були зламані, раніше неодноразово оголошували. Останній раз, в лютому, про це заявила відома група хакерів Anonymous. Один з турецьких IT-журналістів у своєму Twitter підтвердив, що інформація в оприлюдненому списку повністю відповідає дійсності, однак він звернув увагу, що наймолодший фігурант витоку народився в 1990 році. А оскільки база даних містить тільки повнолітніх громадян, вкрадена вона була, швидше за все, аж 2008.

До того ж оприлюднені дані навряд чи допоможуть зловмисникам — ні номерів рахунків, ні навіть номерів телефонів там немає. Виключно базова інформація, яку при бажанні можна відшукати, навіть не будучи хакером. У деяких країнах, наприклад, у Швеції, подібні досьє вже давно структуровані, проіндексовані і відкрито доступні у всесвітній мережі. Неважко згадати, що не так давно набагато більш детальні бази даних продавалися на дисках в переходах московського метро.

Трьох днів не минуло після турецької новини — стало відомо, що на Філіппінах вкрали і виклали онлайн дані 55 мільйонів громадян. Частина полів в базі даних зашифровано, але є номери паспортів, строк дії документів і навіть відбитки пальців. Якщо врахувати, що це база філіппінського виборчкому, схоже, місцеві вибори — вельми цікаве. Але питання все ж таки в захисті даних, якої, судячи з усього, майже і немає.

Тепер новина невелика, але смілива: в 2016 році невелика група людей вирішила зробити новий інтернет-браузер. Для невеликої групи людей.

В полку браузерів поповнення. Новий продукт під назвою Vivaldi 1.0 офіційно запускають на цьому тижні. Після року публічної розробки і декількох тестових версій Vivaldi нарешті знімає ярлик “технічне прев’ю” і випускає першу стабільну версію свого браузера.

А цікавий він насамперед тим, що за ним стоїть співзасновник і екс-гендиректор компанії Opera Software Йон фон Течнер. І на ринок браузер виходить з невеликим, але спадщиною. А це, напевно, один з найбільш важливих факторів.

Ринок у цьому сегменті IT такий, що виживають і окупаються на ньому тільки ті браузери, за якими стоять hi-tech-гіганти, якщо подивитися на першу п’ятірку в Росії — Chrome від Google, мобільна версія Safari від Apple, Android Browser, Яндекс-браузер від “Яндекс” і Firefox від Mozilla.

“Опери”, частка якої у свій час доходила до 35 відсотків, там давно вже немає. Однак слід в історії розвитку браузерів вона залишила значна частина інтерфейсних рішень з’явилася саме в Opera. І Йон фон Течнер, який ще 6 років тому розчарувався в тому, як почала розвиватися оригінальна “Опера”, яка зараз взагалі продали китайцям, вирішив почати все заново і повернувся до улюбленої справи – створення інтернет-браузерів.

Його нове дітище — браузер Vivaldi — будується на базі браузерною платформи Chromium і на ринку, де панують корпорації, намагається стати нішевим продуктом. А саме — браузером для досвідчених і вимогливих користувачів, яким потрібно більше функцій, ніж звичайним людям.

“Я вірю, що є досить користувачів, які шукають браузер, який може більше, ніж звичайні браузери. Це не просто твердження. Ми отримували багато “фідбек” від користувачів, які були не в захваті від своїх браузерів та просили вбудувати в браузер інструменти, зробити його більш орієнтованим на користувача. І ми зробили саме це. Так, наша філософія така, що ми створювали браузер для друзів, і людям це подобається”, — пояснює сам Йон фон Течнер.

Команда фон Течнера не поскупилася: Vivaldi вбудовано багато інструментів. Наприклад, Quick Commands для керування браузером через спеціальні команди, групування вкладок об’єднує під однією вкладкою кілька відкритих сторінок, панель з часто використовуваними сайтами — тут трохи схоже на “Оперу”, — веб панель, яка дозволяє створити всередині одного вікна браузера другий екран трохи менше основного для ресурсів, які потрібно моніторити — від музичних плеєрів до “Твіттера” або пошти. Є інструменти для створення записок, можливість зберегти набір відкритих вкладок як сесію, щоб повернутися до неї пізніше, і ще безліч цікавих функцій.

Що стосується поширення, то тут в команді Vivaldi розраховують поки на сарафанне радіо, яке колись давно спрацювало для браузера Opera і, може, спрацює для нового браузера — навіть на перенасиченому ринку.

“У нас вже кілька мільйонів завантажень, аудиторія, яка активно використовує браузер, обчислюється сотнями тисяч. Я вважаю, що це непоганий старт. Ми реалісти і розуміємо, що за місяць кілька мільйонів користувачів нам не набрати. Насправді нам необхідно всього два мільйони користувачів, щоб вийти в нуль і далі стати прибутковими”, — каже фон Течнер.

Серед каналів монетизації розглядаються операції з пошуковими гігантами — поділ доходів за трафік пошуку. Наприклад, у Росії при інсталяції браузера вже за замовчуванням стоїть пошук “Яндекса”.

З мінусів можна відзначити відсутність синхронізації між браузерами на різних пристроях, над якою прямо зараз працюють, а також відсутність мобільної версії, яку начебто випустять у наступному році.

Цікаво, що зараз над Vivaldi працює міжнародна команда всього з 35 працівників — здебільшого вони працюють в Норвегії та Ісландії, хоча є люди і в Силіконовій долині, і в Бостоні. Продуктом цікавляться венчурні інвестори, але команда чужих грошей не бере.

Працює на свої кошти, каже фон Течнер — мабуть, в пам’яті ще свіжі події 2010 року, коли він — співзасновник і генеральний директор — змушений був піти з “Опери” тому, що акціонери бачили бізнес інакше.

Я, звичайно, вже поставив цей “Вівальді” та особливих захоплень не відчуваю, як якийсь хлопець з TechCrunch, який ледь на нього не переліз. Видно і глюки, і функцій не вистачає якихось, але ось інструмент, який називають “Веб-панелі”, мені дуже сподобався. Як тільки його “допилят”, спробую попрацювати — і сподіваюся, що інші браузеростроители — “Яндекс”, наприклад, — звернуть на нього свою увагу.

До речі, до питання про Яндексі. Цього тижня компанія здійснила досить несподіване порух у бік телефонного зв’язку, причому стаціонарної.

Яндекс подався в телефонію. Російський інтернет-гігант представив віртуальну хмарну АТС – сервіс Яндекс.Телефонія. Відразу зазначимо, що це не власна розробка Яндекса. Програмна частина надана компанією MightyCall, а телефонна інфраструктура — “СанСим”.

Передуючи запуск Яндекс.Телефонії, в компанії провели міні-дослідження і з’ясували, що, по-перше, більшість компаній, що надають послуги віртуальних АТС, орієнтуються на великі компанії, забуваючи про малому бізнесі. А по-друге, самі невеликі компанії використовують телефонні комунікації вельми неефективно. Як наслідок, вони втрачають клієнтів.

Організовано все просто. Клієнт отримує в своє розпорядження міський телефонний номер і хмарну систему, здатну розподіляти дзвінки між вільними співробітниками компанії у відповідності з певними правилами. Плюс – інтеграція в одному місці телефонних дзвінків, запитів у соціальних мережах і на сайті компанії.

Рішення доступне як в хмарному веб-варіанті, так і у вигляді мобільних додатків. Базовий варіант безкоштовний. За розширений функціонал потрібно заплатити.

В Яндексі заявляють, що для компанії це, швидше, іміджевий крок, покликаний продемонструвати якість сервісів самого Яндекса.

“Ми розуміємо, що на даний момент у бізнесу є потреба, і у малого в тому числі, в ефективному засобі побудови комунікацій. А для Яндекса це означає, що ми формуємо лояльність до власних сервісів. Коли ми гарантуємо своїм брендом, що звернення клієнта до такого сервісу буде почута, опрацьовано і не буде втрачено”, — розповідає менеджер Яндекс.Телефонії Єлизавета Алексєєнко.

Сервіс Яндекс.Телефонія був представлений не головною компанією, а її донькою — Яндекс.Маркет. І її керівництво вважає це своїм важливим інфраструктурним проектом. Компанія і так вже бере на себе досить велику частину роботи по збору і обробці користувальницьких замовлень, адресованих у конкретні інтернет-магазини.

Конкуренція на ринку онлайн-торгівлі посилюється, майданчиків стає все більше, і Яндекс намагається зробити своє рішення якомога більш привабливим, надаючи тепер малим компаніям, а саме таких більшість в електронній комерції, ще й рішення для роботи з телефонними дзвінками. Втім, в інтерфейсі Яндекс-телефонії дзвінки об’єднані з іншими каналами зв’язку — поштою, соціальними мережами, запитами на сайті.

Крім усього іншого, Яндекс отримує можливість контролю онлайнових майданчиків, інтегрованих в “Маркет”. Наскільки сумлінно вони працюють з клієнтами, просто — піднімають трубку, коли дзвонить покупець, і чималий бонус – збір даних про покупців тепер ще й з телефонних каналів.

Але зв’язка з Яндекс.Маркетом – не єдина можливість використання Яндекс.Телефонії. За словами представників компанії, сервіс вийшов конкурентоспроможним і має бути затребуваний невеликими компаніями самих різних сегментів.

А ще на цьому тижні Яндекс випустив бота для “Телеграма” — ну, тема модна. Корисність цього бота поки під сумнівом, але для гиків розвага. Наприклад, як робот розпізнає картинки — загалом, смішно.

Куточок апаратних анонсів. У Лондоні була представлена чергова версія дизайн-флагмана Huawei — P9. Але справа зовсім не в назві.

Компанія Huawei презентувала нову модель свого дизайн-флагманської лінійки — P. Відрізняють цю серію не високі характеристики електроніки, а швидше робота над тим, як виглядає смартфон — тому що позиціонується він як модний і преміальний. І дорогою, незважаючи на китайське походження.

В цей раз представлений апарат P9, а також його просунута версію P9 Plus. Кожна модель буде доступна у двох версіях — Standard і Premium, — які відрізняються об’ємом вбудованої і оперативної пам’яті. Обидві новинки мають суцільнометалевий корпус і оснащений сканером відбитків пальців на задній панелі.

Головна ж особливість нових флагманів Huawei — нова подвійна камера або, точніше, дві камери, які розроблені за допомогою легендарного німецького виробника фототехніки Leica. Завершують картину лазерний автофокус і подвійний спалах.

Як було заявлено зі сцени, камери не ідентичні — система не призначена для стереофотографії. Одна камера — RGB — відповідає за колір. Друга робить чорно-білі знімки, але, за твердженням компанії, світла вона збирає втричі більше, ніж звичайна. Що це за камера, не зовсім зрозуміло — але у самої “Лійки” є дуже недешева модель, яка як раз робить тільки чорно-білі знімки. Так чи інакше, зображення на виході P9 — результат об’єднання даних з обох камер, і обіцяють, що вона буде такою, ніби знімок зроблений світлосильним об’єктивом на плівці з великим динамічним діапазоном. Крім того, фокус на знімку можна буде міняти вже після того, як він зроблений.

Втім, як насправді вся ця конструкція буде працювати, потрібно перевіряти на практиці. Справа в тому, що багатокамерні пристрою — не новина, їх, зокрема, випускав і Huawei — його зовсім свіжий апарат бренду Honor. Або, наприклад, HTC One M8 — правда, в ньому друга камера використовувалась в основному для швидкого автофокусування. Але всі ці апарати фотографували так дивно, що виникало питання — чи має сенс вся ця подвійна конструкція взагалі. З іншого боку, Leica, якій більше сотні років, має репутацію одного з найкращих і дорогих — виробників оптики, а з таким багажем — і в технічному, і в маркетинговому плані — можна сміливо крокувати в преміальний ринковий сегмент.

Важливо й те, що німецька компанія знайшла в собі сили вийти на смартфонный ринок. Досить довго — з 2001 року — німецька компанія щільно співпрацювала з японською компанією Panasonic, саме завдяки німцям на світ з’явилося знамените сімейство цифрових фотокамер Lumix, але періодично “Лійка” висловлювала незадоволення, що змушена робити для Lumix дешеві, з їх точки зору, об’єктиви. Лінзи, зроблені “Лійкою” для своїх апаратів, стоять на порядок більше.

Кілька спроб попрацювати на ринку телефонів з тим же “Панасоником” сенсації не справили. У той час як, наприклад, оптика Zeiss кілька років тому “прописалася” в смартфонах Нокіа N8, а потім і Lumia від Microsoft, і вже в чому в чому, а в фотоспособностях цих фотоапаратів ніхто не сумнівався. І ось тепер Leica знову намагається наздогнати Zeiss — але вже в союзі з Huawei, третім за величиною гравцем мобільного ринку. Цікаво, до речі, що компанії співпрацюють близько двох років, а оголосили про партнерство тільки в лютому цього року.

Ось і добралися до нашої обов’язкової десертній рубрики — фішка тижня. На цьому підсумкова програма Вести.net прощається з вами до наступного вікенду. Не забуваємо про наші щоденні випуски новин. Планета — поки!

Оставить ответ